tisdag 14 april 2009

“My real dad never loved me” – bokrecension

Fick äntligen läst ut “rich dad poor dad” tidigare idag. Egentligen ville jag sluta efter halva när jag läste ”Att lyssna är viktigare än att tala. Om det inte var så skulle inte gud ha givit oss två öron och bara en mun”.....ööh... försökte han va rolig eller betyder det att det är viktigare att kunna vicka på tårna än att kunna skita eftersom gud gav oss tio tår men bara ett rövhål..? Eller egentligen ville jag sluta tidigare ändå tillexempel när jag läste meningen ”Flitiga människor är ofta de lataste”. Där hör ni gott folk. Dom som är latast är oftast dom flitigaste. En tredje sak jag lärt mig av att läsa denna bok är att arroganta människor inte läser eller lyssnar på ljudböcker. Det står faktiskt så! ”Arroganta människor brukar inte så ofta vare sig läsa eller köpa ljudband”. Mr T Kiyosaki är nämligen inte bara ett ekonomiskt geni utan även en erkänd vetenskapsman inom beteendevetenskap. Tydligen.

Men nog om det! Snubben verkar vara en extremt entusiastisk marknadsförare och det är faktiskt inte hans fel att han lider av måttliga till grova faderskomplex. Och allt var faktiskt inte blaha blaha utan givetvis fanns det även delar i boken som var bra. Eller i alla fall EN del. Jag citerar den delen nedanför så att alla ni som tänk läsa boken kan lägga dom timmarna på något bättre sen..

De som är anställda får sin lön och betalar skatt och försöker leva på det som blir kvar. Ett bolag tjänar pengar, gör av med så mycket som möjligt och beskattas bara på det som blir kvar. Det är ett av de största lagliga skattekryphålen som de rika använder. De är lätta att krypa igenom och inte dyra om du äger investeringar som producerar ett bra penningflöde. Till exempel: om du äger ett bolag, kan semestrar vara styrelsemöten på Hawaii. Bilar, försäkringar, reparationer är företagets utgifter. Friskvård är en kostnad för företaget. De flesta måltider på restaurang är delvis kostnader. Och så vidare och så vidare – man gör det legalt med obeskattade pengar”. - R T. Kiyosaki


2 kommentarer:

Gustav sa...

Jag har svårt att förstå varför Kiyosaki har blivit så populär bland massorna. Din sågning var därför mycket välkommen. En mycket kompetent sågning! Ingen sågar folk som du. :)

Bea sa...

äsch sluta.. :)