onsdag 8 april 2009

Dags att deklarera

Fick en viss post från skatteverket idag som kom med den glada nyheten att det blir 2390 kronor tillbaka på skatten i år. Dock e ja fortfarande väldigt dåligt påläst på vad för några avdrag man skulle kunna/bör göra så möjligen hinner jag lära mig någonting nytt och fylla i innan maj.

En rolig sak som jag hittade i "dags att deklarera"-häftet var på sidan 23 under avdrag för resor till och från arbetet. Där står det nämligen att man har lov att dra av 250 kronor/år om man tar sig till och från arbetet med cykel. Det tyckte jag var lite gulligt för hur ser egentligen tanken ut bakom den bestämmelsen? Är det som en liten present på 250 kronor till alla som bor nära sitt arbete? Och hur gör man för att visa kvittot på att man cyklar till jobbet om man blir granskad? Och kan någon förklara för mig exakt hur det går till när man väl har fyllt i 250 kronor i ruta 01 och skatteverket sedan automatiskt ska minska avdraget med 8000 kronor för att kunna ge avdrag på det beloppet som överstiger 8000 fast det maximala avdraget för cykling bara är på 250 kronor?


2 kommentarer:

Cristoffer sa...

man måste komma upp i 8000kr först sedan kan man drav av cykeln.

Själv åker jag tåg till jobbet och kommer över 8000kr sedan drar jag av cykelavdraget på toppen då jag cyklar en kort bit till från stationen.

Bea sa...

Ahaaa då e jag med.. Fortfarande ett lite mystiskt avdrag ändå..?

I princip kan alltså alla som kommer över 8000 i avdrag även lägga på 250 eftersom man rent teoretiskt skulle kunna ha 2 minuters cykeltur från sin lägenhet till sin parkering där man tar bilen för att åka till jobbet?