onsdag 21 januari 2009

Ang. fack och a-kassemedlemskap

På en av mina arbetsplatser hade vi här om dagen en liten diskussion om att många av oss vikarier inte är fackanslutna och inte heller anslutna till någon arbetslöshetskassa. Personligen är jag det inte och det är heller inte någonting jag inom det närmaste planerar att bli.

Den främsta anledningen är att den totala kostnaden för medlemskapet är ca 640 kronor per månad. Detta betyder en utgift på 7680 kronor på ett år. Då jag bara jobbar deltid gissar jag att min inkomst per månad i genomsnitt ligger på kanske 7000 kronor. Skulle jag vart med i fack och a-kassa hade jag alltså indirekt fått jobba 12 månader på ett år för att få ut lön för 11 månader (eller är det lägre kostnad för dom som bara jobbar deltid?). Den andra anledningen är att jag fortfarande har 3 terminer kvar att studera innan jag kan ta ut den examen jag helst vill ha. Detta betyder att skulle jag bli av med mina jobb skulle jag fortfarande kunna få ut 7600 kronor per månad från Csn i 1,5 år till. Den tredje anledningen är att jag helt enkelt har väldigt svårt att se att jag inte skulle va välkommen till jobbet igen. Äldreomsorgen är en institution i samhället som man helt enkelt inte riktigt kan stänga ner eller förändra på en sekund. Så vida man inte öppnar upp för aktiv dödshjälp i landet eller sänker belastningen för personalen så dom håller sig friska. Då ligger jag pyrt till förståss! Trenden är dock den att färre och färre ska vara fastanställda och fler ska va vikarier då detta betyder lägre kostnader för organisationen. Vilket givetvis har sina nackdelar men det är onekerligen någonting som gynnar just mig.

Nackdelarna med att inte vara fackansluten är helt klart att jag inte har rätt till ersättning om jag av någon anledning skulle bli arbetslös (jag kan ju bli sjuk så ja inte kan jobba och då sitter jag där). En annan att jag inte har rätt till det juridiska stödet man kan få från facket. En tredje att man inte täcks av deras försäkringar.

I dagar som dessa när det varslas högt och lågt blir man givetvis själv lite orolig men samtidigt ser jag inte att det i nuläget skulle gynna mig att gå med i facket eller a-kassan. Kanske ser det annorlunda ut om ett år. Kanske kommer jag spara 7680kr/år i många år till. Vem vet.

2 kommentarer:

Admin sa...

Du pluggar ju. Gå med i aea:s a-kassa istället, bara akademiker får gå med där. 150:- i månaden för bara a-kassa. Fackmedlemskap kan du skippa så länge.

Man ska inte vara dumsnål (säger jag även till mig själv, och går med redan nu i januari).

www.aea.se

Anonym sa...

Fk:
150 kronor i månaden klingar onekligen bättre i örat än de andra beloppen jag hört.. Ska kika på det, tack!