måndag 17 november 2008

Perspektiv

Nu har det redan gått ett helt år sedan börsnedgången inleddes, där ser man, tiden går fort när man förlorar massa pengar. Måste dock säga att ångesten har dämpats igen efter paniken som rådde för några månader sen. Då var alla oroliga för hur det skulle bli framöver, tänk om det går åt helvete? Numera är det däremot lugna puckar och andra bullar för nu vet man. Det går åt helvete.

Givetvis betyder detta att många aktieägare förlorat upp emot halva värdet av sina innehav. Vill man se det från ett annat perspektiv kan man lite krasst också säga att idag kan man köpa dubbelt så många aktier som för ett år sen för samma pris. Och huruvida man anser att vissa bolags kurser faktiskt vart värderade 60-80% för höga för ett år sen kan man ju ta ställning till själv. Men om jag var jag med en inkomst högre än mina utgifter så vet jag en som skulle legat på köpknappen iaf... Huruvida detta har någonting att göra med min oklanderliga analysförmåga eller min inte alltid tillfredställande självkontroll tycker jag dock vi för denna gång låter vara osagt...


2 kommentarer:

Sjukpensionären sa...

Hoppas nedgången håller i sig ett bra tag till. Gillar att fynda!

Och går allt åt helvete så är det inte mycket man kunnat påverka ändå..

Anonym sa...

Ja nu skulle man ju bli skitförbannad om de vände upp, allting skulle helt plötsligt bli alldeles för dyrt..

Personligen har jag gett upp i att uttala mig om en kommande uppgång, lite av anledningen att ja jämt har fel och lite av anledningen att ja ändå inte har några pengar att köpa för.. Därmed inte sagt att man behöver slutat spekulera för de!