lördag 13 september 2008

Vikten av att kunna ligga likvid

Om man skall vara lite äckligt positiv på denna negativa marknad så kan man ju alltid ta upp vad man har lärt sig av den senaste tidens turbulens. Jag har bland annat lärt mig det här: Kan man inte va nettoinvesterare bör man kunna hantera att ligga likvid en längre tid (med längre tid menar jag i värsta fall flera år). Jag tror inte det behöves något ytterligare utvecklande men låt oss ta ett exempel.

I våras skrev ja ett inlägg i min naomi-b blogg om Lindab International som ett intressant bolag att gå in i. Efter min presenterade "analys" tror jag att ja formulerade mig nånting i stil med "lindab under 150 ser ja ändå som jävligt värt". Faktum är att ja specificerade mig tyvärr så till den milda grad att det finns risk att ja skrev "stängningskursen blev 148, ja avvaktar dock med köp och inväntar en nedgång till 147 imorgon". Man skulle kunna säga att läget nu såhär fyra månader senare är lite annorlunda. Igår va lindab nere på sin nya årslägstakurs 91kr. (Nu köpte jag visserligen aldrig några aktier i lindab i våras men jag tror snarare det berodde på pengabrist än ointresse för företaget)

I aktiehandel styrs ens handlingar antingen av rädsla eller girighet sägs det. Jag hör tydligen till den senare kategorin då ja uppenbarligen hellre tar risken att förlora en stor del än tar risken att gå miste om en stor vinst. Detta eftersom jag alldeles för ofta väljer att se köplägen och helt enkelt degraderar risken till en fis i rymden. Summa summarum: När marknaden visar att det är daxs att ligga likvid. Då ska man också följadet de draget. No matter hur tråkigt det än är!


(då skall jag alltså annamma denna lärdom nu??
Hell no. tänk om ja missar uppgången!?!! hehe..)

Inga kommentarer: