fredag 22 augusti 2008

Ekonomisk rådgivare

En väninna till mig ringde i förmiddags och ville ha spartips. Hon skulle spara 8000-10.000kr per månad i sex månader framöver till en resa nästa vår. Hennes fråga var nu; Vad kan man investera pengarna i de närmsta sex månaderna för att få ut en go avkastning men med låg risk? Ska ja sätta in allting på ett sparkonto eller köpa aktier eller fonder för dom istället? Eftersom sex månader är en väldigt kort period att investera på innan man behöver ta ut pengarna sa jag att det säkraste för henne nog är att spara på konto. Då hon inte är villig att ta risken att förlora något (regel nr 1 är väll ändå att aldrig investera något man inte har råd att förlora?). Det stack givetvis lite i hjärtat när jag uttalade dessa ord eftersom ~9.000x6=54.000kr. Femtiofyra tusen kan man ju tjäna ganska fin avkastning på.. Någon som har ett annat svar på min väninnas fråga?

Ett alternativ hade ju annars varit att spara hälften varje månad på sparkonto och hälften på aktier. Men då hade den investerade summan halverats vilket kanske inte hade gett nån direkt nämnvärd vinst ändå. Om det var mina pengar hade jag personligen gått in me allt i aktier och sen skitit i resan. Så tragisk är jag.


Inga kommentarer: