måndag 25 augusti 2008

KPA pension

Kollade igenom "viktiga papper"-mapparna förut och märkte att jag visst har valt att ha min pensionsförsäkring hos KPA. Kan inte riktigt minnas när det där valet gjordes eller varför ja valde just KPA men där låg iaf en försäkringsbekräftelse me mitt namn på. "Va bra!" tänkte jag. Då behöver ja ju inte fundera på att välja eller byta bolag för de där funkar ju säkert ett tag.

Sen läste jag under rubriken Utbetalning av ålderspension:
"Ålderspensionen betalas ut månadsvis till den försäkrade från och med november 2050 och så länge den försäkrade lever". Då insåg ja att jag typ aldrig behöver tänka på att välja pensionsbolag. 2050!!! De e ju fan ungefär 70-80 år till dess... minst.


2 kommentarer:

Cristoffer sa...

ommunalt anställd under någon period och valt att inte välja någon pensionsförvaltare.

KPA tradiionell försäkring är ett av sveriges sämsta pensionsförvaltare av det skälet att bolaget drabbades mycket hårt i börsraset 00-02 och det du sparar i är i stort sett en räntefond....i hur många år som helst med tanke på att dom inte har någon flytträtt. Avgifterna som tas ut går också till Sveriges kommuner och landsting samt fackförbundet kommunal.

Välj om! om du fortfarade jobbar kommunalt.

http://www.pensionsvalet.se/ här kan du välja en ny förvaltare för framtida insättningar.

Anonym sa...

Ahaaa, ja jag har vart kommunalt anställd det förklarar ju saken! Kan dock hända att ja va en aning ironisk när jag skrev att jag aldrig måste välja nån ny.. kan hända, men ja e inte säker... ;)

Med 42 år kvar till pension känns ämnet hyfsat oaktuellt för mig eftersom ja planerar att inte behövs jobba mer än dom närmaste 20 åren.. Men backup måste man givetvis ha!