lördag 16 augusti 2008

Personlig investeringsstrategi

Regel nr 1. Följ alltid reglerna! Så lyder den hårdaste regeln i många människors investeringsstrategi. Och det är väll, i sanningens namn, inte så svårt att förstå varför. Denna punkt brukar nämligen innebära att man bestämt att man skall spara en ofantligt stor del av sin inkomst varje månad, leva på luft och kranvatten och givetvis göra investeringar som slår index varje år. Jag och regler har däremot aldrig varit särskilt förtjusta i varandra varför min nuvarande investeringsstrategi inte innefattar att alltid följa reglerna (idiotiskt att inte försöka, eller helt enkelt geni(t)alt att inse sina begränsningar?). Då en nedplitad personlig investeringsstrategi har efterfrågats tänkte jag åtminstone skriva ner några av de riktlinjer jag använder mig av i praktiken.


1. Handlar bara med aktier på dom nordiska börserna av den enkla anledningen att ja inte anser mig behärska tekniken att hantera ett större nyhetsflöde än så än så länge. Som den självlärda amatör jag är. När ja i framtiden fått fast jobb vill ja även lära mig att handla med derivat men för att inte ”spela bort” (hatar egentligen när folk säger att man spelar på börsen) det ja får in krävs nog en längre tids övning innan man går in med större pengar.

2. 50/50 långt vs kort. Försöker använda en del av det investerade till långa ”säkra” investeringar och den resterande delen till att köpa och sälja lite hur som helst för att plocka snabba vinster. Det senare ökar ju risknivån en aning men det tycker inte jag gör något (så länge man tjänar på sina trades).

3. Stockpicking. Har man pyttelitet kapital kan man inte köpa allt man vill ha.

4. Alltid köpa och sälja i hela börsposter. För att hålla nere courtagen och få ordrar att gå till avslut snabbare.

5. Inga fonder. Motivering: boooooring... och köp och sälj tar ju dagar och år innan dom går igenom. Mycket skit kan hända på två dagar. Dessutom kan gyllene tillfällen dyka upp där man vill köpa av något annat men tyvärr så är pengarna låsta i minst två dagar till.

6. Utvärdera när det går fel. Leta fel när det går rätt. En investering som ger 30% avkastning på ett år räknar jag som dålig eller i alla fall ”inte bra nog” om man hyfsat lätt kunde fixat 40% avkastning genom en annan.

Eftersom ja är långt ifrån fullärd, om man nu någonsin blir det, så har jag helt enkelt inte lyckats sammanställa en fullständig strategi som jag tycker är bra ännu. Den är under konstant utveckling.

Inga kommentarer: