tisdag 12 augusti 2008

Vit- .vs. Svart-Taxi

Hmm, blev inget köp i ework i måndags morse för ja kom hem från krogen tre timmar tidigare och låg och sov när börsen öppna. Men på eftermiddagen när dess kurs gick ner igen köpte ja lite till på 35,50kr då rapporten va ungefär så fin som väntat. Kan tänka mig att köpa mer om den går ner mycket.

Anyway. Eftersom vi va ute på en nattklubb vid smögen i söndags kväll tog vi buss hem på morgonen och sedan taxi från vår stads centralstation hem till våra sängar. Mycket trevlig kväll tills denna tidpunkt ungefär då en av tjejerna muppa ur totalt. Taxiföraren förklarade att han inte kunde logga in på taxametern ännu pga dygnsvila bla bla så ja sa fine och deala till oss en resa hem till alla vi fyras olika ställen för 150spänn. Billigt och bra. En tjej som var med som ja inte känner särskilt väl var dock tvungen att peta ur sig "-vadå så du vill bara köra oss svart alltså". Taxichaffören förklarade lugnt och stilla att han skulle skriva in det sen när han börjar sitt morgonpass och påpekade dessutom att han redan vart sjysst och stått och väntat på oss i 10 minuter då bussen var försenad. Tjejen i fråga va uppenbarligen tvungen att provocera honom lite till tills han snabbt ringde en annan ledig bil som fick köra oss. Med rullande taxameter istället för förbestämt pris. Resans pris stannade då på 280kronor istället för 150kr. Och ja kanske bör tillägga att det var vår stads vanliga taxibolag med licensierade förare som vi åkt med hundra gånger förr. Ja skiter så klart i dom extra kronorna det blev men va FAN.. Vissa folk har ju noll koll på hur man ska handskas med pengar. "Öööh vahettere ska vi köpa en billig och snabb taxiresa eller ska vi köpa en dyr som tar längre tid, hm inte fan vet ja"..

Hmm ja.. orka va tappad typ..

7 kommentarer:

Gustav sa...

Jag beställer alltid en vit taxi. Jag är till och med beredd att betala lite extra för att slippa dom vanliga, svarta. Vissa taxibolag surar lite ibland men pratar man bara med rätt person brukar det aldrig vara några bekymmer att få det vitt.

Anonym sa...

jasså bara av ren nyfikenhet hur säger du då? "hej ja vill beställa en VIT taxi tack"?

ååååååh, va ja retas.. ;)

Gustav sa...

fröken b: För det mesta säger jag helt enkelt att jag vill ha en chaufför som talar svenska. ;)

Anonym sa...

Gustav menar alltså att alla som inte talar svenska är ohederliga och inte betalar skatt.

Mina resterande läsare för ursäkta honom. Någon dag i framtiden växer nog han upp med ska ni se...

Gustav sa...

Fan vad trög du är! Poängen med mitt första inlägg var att det skulle tolkas rasistiskt! Vit taxi = svensk förare (dvs inte förare som betalar skatt). Jag skiter väl högaktningsfullt i om folk betalar skatt eller inte, det borde du veta som har läst min blogg. Suck alltså, tjejer har verkligen ingen humor...;)

Låt mig sammanfatta: Mina kommentarer var rasistiska i sin grundton och handlar inte om huruvida det är rätt eller fel att betala skatt.

Anonym sa...

Undra om jag någonsin kommer misslyckas med att provocera dig. ja sätter 100 spänn på det motsatta.. :)

Gustav sa...

Små tjejer är ofta obeskrivligt irriterande. De kommer undan med det genom att de är så fruktansvärt söta.