torsdag 10 juli 2008

Att göra pengar av pengar

Att den som redan har stort kapital (stort= ett x antal mille) lättare kan tjäna pengar än den som har litet kapital (typ sex bp kungsleden) säger sig självt. Oavsett om man handlar med aktier eller om man sparar med ränta. Därför funderar ja minst lika ofta på val av aktieaffärer som på hur man rent praktiskt kan få tag i större kapital att investera. Att jobba röven av sig tjugofyra sju, fem dar i veckan eller mer brukar anses som ett bra alternativ. Att låta bli onödig överkonsumtion ett annat alternativ. Ett tredje att låna pengar till en ränta som är lägre än vad den procentuella avkastningen blir.

Eftersom min kalender för tillfället innehåller för många inbokade arbetsdagar och för få utekvällar med flickorna och ledig sovmornar i sängen med diverse manskroppar är det säkert fler än jag som ser problemet! Och överkonsumerat har jag inte gjort sen förr i tiden då ja levde på öl och handväskor. Därav kvarstår bara ett uppenbart alternativ. Att ta ett tjockt lån och göra världens smartaste investering... Men med en börs där majoriteten av kurserna backat 20-40% och mer än det inom loppet av ett halvår är det svårt att inte se riskerna. Å andra sidan tycker jag inte man ska låta bli att se möjligheterna heller.

Just nu är jag inte så vild att ja skulle flippa och låna för att investera. Men det är definitivt ett alternativ jag räknar på och kommer räkna på. Om och om igen. Och blir kommande rapportflod katastrofal kanske ja slår till redan i slutet av augusti. Ja menar, man behöver ju inte låna så mycke.. hehe... ;)

Inga kommentarer: