onsdag 9 juli 2008

Grundaren av D.N.F.I

Vissa av er har kanske läst mig tidigare men för de flesta av er är jag förmodligen helt ny. Är en ung dam född i mitten av 80-talet som har för avsikt att någon gång framöver kunna leva enbart på avkastning från mina investeringar. Som 18-åring öppnade ja en egen depå hos en nätmäklare och började handla i små format på dom nordiska börserna. Sedan dess har jag daytradat och försökt ligga lång om vartannat, lärt mig massa nya saker, ändrat strategier och tagit både förluster och vinster.

I år fyller jag 23 och ägnar fortfarande tid till aktiehandel av tre enkla anledningar. Ett; jag skulle inom loppet av fem minuter dött av tristessen av att ha mina pengar placerade på ett sparkonto. Två; man skapar mycket högre avkastning på pengarna med hjälp av aktier (istället för räntekonto). Tredje och främsta skälet; Det är roligt!

För närvarande äger jag bara 6 börsposter i Kungsleden vilket jag inte skulle kalla för en ansenlig portfölj direkt... Men faktum är att det kapitalet motsvarar summan efter skatt jag tjänat på aktiehandel sedan ja började som liten tösabit och därav anser jag mig ha klarat av mitt första mål jag satte som nybörjare. Att skapa rena vinster ja kan köpa aktier för och sedan ligga och plocka utdelningar med.

Mitt intresse för aktiemarknaden och privatekonomi (eller mitt starka tycke för nudlar och billig öl) har gjort att jag med hjälp av ett konstant extrajobbande kunnat läsa två års psykologi och engelska på universitetet utan att ta studielån. Höstens planer är dock att läsa företagsekonomi och då i så fall faktiskt ta studielån. Leva snålt e inte problemet utan det är snarare min hatiska inställning till att jobba som sätter käppar i hjulet. Gå upp halv sex på morgonen. Vilket jävla skämt! Det e ju som att hoppa från en balkong på nionde våningen fem dar i veckan. Typ. Dessutom kommer ja ju få massa pengar över till att köpa mer aktier för eftersom ja kommer fortsätta jobba extra i den mån csn tillåter.

Ööh.. Ja just det ja, och så ska ja bygga ett imperium också... ;)

Inga kommentarer: