måndag 17 maj 2010

Just do it

Jag ska inte ge mig på att sia framtiden men.......... Äsh, varför sitter jag här egentligen, klart jag ska! Personligen tycker jag oftast att jag är en notorisk köp-läge-människa och hur surt, glatt eller segt de än e på börsen så brukar jag oftast hitta åtminstone ett par bolag det kan vara ett gynnsamt läge att köpa i. Dessa köplägen har allt som oftast visat sig vara hyfsat vältajmade (undantagen bekräftar regeln naturligtvis ;) vilket förmodligen är en av faktorerna bakom att jag tjänat en liten hacka på aktiehandel. Jag hittar dock extremt sällan bolag det är dags att sälja i. Eller rättare sagt så tycker jag nog typ att det är alldeles för svårt att genom analyser komma fram till när det är dags att sälja i ett bolag och därav ger jag mig väldigt sällan på uppgiften. Det här beteendet har nu allt för länge tyngt mina investeringsresultat och jag önskar inget hellre än att få detta handikapp botat. Hur övar man sig egentligen i att pricka in rätt säljläge? Eller åtminstone ett bra säljläge?

Min personliga teori är att det är omöjligt att pricka rätt så det är lika bra att inte försöka. Men teorin är störande. Man vill alltid kunna bli bättre.

2 kommentarer:

Christian N sa...

Tjena bea satan va allt går ner nu tror du det blir mera ras neråt eller?:)

Bea sa...

Hallå, iii omöjligt att veta men jag har ju gått ur med en del medel för att ja skulle ha något att köpa för när rekylen kom. Frågan är när man ska hoppa på såklart och rent spontant känner jag att jag kommer vänta ett tag. Europakrisen har först nu nått Sveriges börs och man får nog ge den en liten tid för att blåsa över. Men visst är det kul för dig att det blir billigare att köpa du som "aldrig ska sälja" dina aktier.. ;) Råd: drabbas inte av panik! ska du inte ha pengarna nu, sälj inte. Du fick ju iaf en fin utdelning i electragruppen nyligen alltid något positivt i det eländiga.