onsdag 27 januari 2010

Tankar om Consilium

Consilium har legat på min bevakningslista sedan juni månad förra året. Efter att ha följt bolaget i över ett halvår slog jag i fredags slag i saken och köpte mig en liten post, 200st på 27,50kr. Jag förväntar mig inga stora rörelser i aktien utan detta innehavet får ses som mitt safe-card. Bolaget går med plus och har haft ett hyfsat 2009, men med den stora nackdelen att orderingången har minskat. Under 2009 var nettoomsättningen 912 miljoner kronor och prognosen för 2010 är att man kommer ha en nettoomsättning på över 1000 miljoner. En sak som jag tycker känns roligt med bolaget är att ca 50% av deras marknad finns i asien. De senaste ordrarna har kommit från Jordanien, Kina och Dubai vilket gör att man inte blir så himla låst till hur det går med ekonomin och börserna bara i europa. Kursen verkar ha bottnat runt 25kr i somras och efter dess mest legat och skvalpat i en horisontell linje. Bolaget har även en liten utdelning men den känns mindre intressant.

Sådär ja. Vet man något mer som kan påverka bolagets aktiekurs: spotta ur er det här nu eller håll för alltid eder käft stängd!

Med vänliga hälsningar // Bea :)


Inga kommentarer: