måndag 24 augusti 2009

Börjar bli svettigt

Pjuu, me ett omx30index på +39,4% i skrivande stund tycker ja de känns som att man nu tutar och kör helt utan hastighetsmätare. Och kör man för fort ett tag så är det ju lätt att man blir fartblind. Nu är ju visserligen inte det här året ett vanligt år och därför ska man kanske inte direkt jämföra det med vilka andra år som helst men... +39%..? really..?

Fördelen med nuvarande börsklimat är ju förvisso att man tjänar pengar snabbt. Nackdelen e ju dock att man kan förlora dom lika snabbt. Jag tänker därför göra ett ställningstagande och börja sälja av en del av mina innehav nu och antingen ha som likvida medel ett tag eller också köpa in mig i något bolag som inte räknas som cykliska (som faktiskt e dom som kutat de senaste). Meda känns som ett sjysst alternativ, Q2-rapporten va ju fin som fan, men jag skulle gärna vilja gå in på lägre än dagens nivå om ja fick välja såklart..

Jag tänker behålla hela innehaven i Bong och ework. Men jag sålde nyss mina 100st fabege på 38,40 (vinst 350 spänn) och inom de närmsta dagarna tänker ja sälja av 100st kungsleden också för att delvis kunna finansiera meda-köpen.

Nu tror jag visserligen inte att vi står inför ett 40%-igt ras igen på något sätt utan jag vill mer tro att en korrigering ner av indexet hade varit rimligt i tiden. Kanske ner till +28% innan läget stabiliseras igen. Huruvida min träffsäkerhet vad det gäller säljläge kommer osa bajs den här gången med eller inte återstår att se. Det kan ju gå bra! Så länge de inte går åt helvete.


update: 100st Meda på 58,50kr åkte in i portföljen nu på eftermiddagen.

Inga kommentarer: