måndag 18 maj 2009

På tal om att rösta..

...så närmar sig ju valet till europaparlamentet med stormsteg! Själv tänker jag i vanlig ordning rösta på junilistan. Vem av herrarna och damerna har jag inte bestämt ännu. Eftersom jag förmodligen kommer bli tilldelad en del verbala bitchslaps av diverse läsare som tycker att jag röstar åt helvete så tänkte jag skriva ner de främsta anledningarna till att jag röstar på junilistan redan nu för att hålla diskussionen någorlunda kort:

Jag tycker att:

· EU ska syssla med att enbart lagstifta inom de områden som är gynsamma och praktiskt genomförbara för samtliga medlemsländer såsom sammarbete över gränserna inom miljöpolitik, frihandel, brottsbekämpning och mänskliga rättsligheter.
· Makten att fatta beslut inom asyl- och migrationspolitik, bostadspolitik, alliansfrihet & försvarspolitik, integritetsfrågor, kultur- och detalj-styre bör flyttas tillbaka/beslutas om på nationell nivå.
· Lissabonfördraget bör, i nuvarande form, aldrig någonsin antas!
· Den överstatlighet och byråkratiska cirkus som råder inom europaparlamentet behöver skärpas och detta borde snarare lättare genomföras med hjälp av förminskad EU-budget än att öka den ytterligare.

Sen om det sitter renodlade högerpolitiker eller vänsterpolitiker i europaparlamentet bryr jag mig inte om något större eftersom både borgerliga och socialdemokrater röstar för att mer makt ska flyttas från Sverige till EU.

2 kommentarer:

Gustav sa...

Det finns andra alternativ för personer som tycker som du. Jag återkommer innan valet med en röstningshandledning på den egna bloggen. Jag har ju ändå ett visst ansvar för att skola och handleda alla vilsna bloggläsare som ser upp till mig. :)

Bea sa...

Gustav:
Mitt beslut är redan fattat, sedan länge, i frågan men jag ser ändå fram emot din sammanställning av valmöjligheter. Då kan jag tvinga dom av mina vänner som inte har satt sig in i ämnet ännu att läsa och snabbt bestämma sig. Så vida du kommer va nogrann med att skilja på vilka åsikter som är de olika partiernas och dina egna då... :P