onsdag 13 maj 2009

Kalldusch x 2

Kalldusch 1: eWorks delårsrapport som lämnades i veckan var inte lika het som man kunnat önska. Bolaget växer fortfarande och tjänar pengar men inte i samma fart som tidigare. Enligt mycket vaga prognoser som publicerats i årsredovisningen för 2008 beskriver man att tillväxttakten kommer stå still 2009, ta fart 2010 igen, och redan 2012 anser man att deras marknadsmöjligheter ska ha växt med 100%. Enligt min nuvarande uppfattning verkar det inte finnas mycket att hämta i eWork-aktien det här året men jag kan tänka mig att kanske snitta ner mig om ett halvår eller så beroende på hur konjukturläget utvecklas. 330 spänn i utdelning från bolaget åker i alla fall ner i fickan nästa vecka och om ja inte kan känna mig nöjd med det så kan jag i alla fall tycka att det är lite coolt att jag äger samma aktier som en av årets drakar...

Kallduch 2: Det var visst platsgaranti på sommarkursen i politisk filosofi som jag sökte så andra veckan i juni börjar jag. Kallduschen i det hela är att jag för första gången skall ansöka om studielån. Visst, lånet kommer bli på 5000 kr och det e ju inte så farligt......men ändå....

2 kommentarer:

Anonym sa...

En av de viktigaste reglerna inom aktieinnehav är: att snitta ner sig i en aktie, det är är sällsynt dåligt.

Google lite efter råd och gjorda erfarenheter inom aktieköp så får du ta del av erfarenheter andra gjort - dyrköpta erfarenheter

Bea sa...

Anonym:
Jag tänker nog inte hålla med dig i din åsikt. Det är bara dåligt att snitta ner sig i en aktie så länge aktien går neråt tills man väljer att sälja. Har man däremot köpt och sedan sett kursen gå ner, sen köpt igen, för att se kursen gå upp innan man väljer att sälja; ja då har man istället ökat sin vinst mot vad den skulle blivit från början.

Det är alltså eworkaktien som sådan vi borde diskutera snarare än om det är smart eller inte att snitta ner sig i en aktie. Har du en annan synvinkel på avkastningen från eworkaktien de kommande åren än jag får du jättegärna dela med dig av den. Alla åsikter är välkomna!