onsdag 25 mars 2009

Cykliska aktier

På affärsvärlden.se skrevs i veckan en kort artikel där man besvarade frågan vad cykliska aktier är och hur man ska kunna veta när det är rätt tid att hoppa på cykeln:
”Ju mer cykliskt ett bolag är desto mer följer det konjunktursvängningarna. Exempel på cykliska branscher är stål- och skogsbolag och även verkstadsbolag. Vissa bolag gynnas tidigt av en konjunkturuppgång och andra kommer in senare. Skog drar tidigt i en konjunkturuppgång medan byggbolag hör till kategorin sencykliska aktier. Livsmedel och läkemedel konsumeras oavsett konjunkturläge och är exempel på defensiva bolag. Tror man på en högkonjunktur i mitten av nästa år kan man redan till sommaren sikta in sig på de aktier som sticker tidigt i cykeln. Börsen ligger sex till tolv månader före konjunkturutvecklingen.”

Cykliska aktier hör alltså till företag vars vinster svänger kraftigt med konjunkturen. Inget nytt under solen so far. Nu är jag ju som bekant kass på att behålla aktier en längre tidsperiod men denna oförmåga måste tränas upp. Därav tänkte jag som en kul utmaning försöka mig på att träffa rätt i detta virrvar av cykler och konjukturer. Min kandidat för utmaningen är företaget Bong Ljungdahl. Senaste besvärliga lågkonjukturen i Sverige var i början av 90-talet och bongs aktiekurs blev mos (se bild, ja har målat värsta pilarna och grejer =).

Efter de åren har det även skett en del stora förändringar i företaget. Fram tills -97 var Bong och Ljungdahl två separata företag som nu gick samman för att plocka marknadsandelar. Jag har visserligen bara haft bolaget under lupp sedan i början av januari men jag tycker det mesta som finns att läsa talar för en uppgång i samband med nästa högkonjuktur även denna gång. Kursen ligger för närvarande runt 12-14 kronor och man delar i år ut 1 krona per aktie. Planen är att köpa kanske 500 Bong att äga långsiktigt 3-5 år. Ett annat bolag jag funderar på istället är Holmen B men det verkar finnas ett större utrymme kvar för en fortsatt nedgång där innan det kan va läge att gå in. Kommentarer?


Inga kommentarer: