fredag 13 februari 2009

Vad händer egentligen i Tricorona?

Tricoronas Bokslutskommunike för 2008 lämnades idag och innehållet, i sin helhet, var i runda slängar fint resultat med försämrade utsikter. Tydligen har efterfrågan på utsläppsrätter rasat de senaste månaderna och priserna gått ner. Trots detta verkar Tricorona räkna med fortsatt tillväxt. Aktiekursen har traskat uppåt de senaste fem åren men sedan början av september legat i starkt negativ trend och backat från ca 13,60 till dagens 5,50.

Men poängen i det här inlägget, och det som förbryllar mig mest, är att det även rapporteras att styrelsen föreslår en utdelning på 0:70 kronor per aktie. Köper man 1000 aktier i tricorona idag vid detta klockslaget kan man få dom för 5,50kr/styck alltså 5500 kronor. Och för besväret får man om några månader 700 kronor. Det innebär att man får en direktavkastning på 12,7% i år... Ööö, typ d e ju änna jävligt mycke?

Hur går allt ihop? Är kursen i nuläget orimmligt nedtryckt, eller varför väljer man att lämna så hög utdelning om man går mot hårdare tider?


3 kommentarer:

Gustav sa...

Kursen går ju ner med lika mycket direkt efter utdelningen och eftersom du dessutom måste betala skatt har du ju ju mindre pengar efter utbetald utdelning än du hade innan. Frågan är om en utdelning på 13 procent är långsiktigt hållbar eller inte. Kursen indikerar i alla fall inte det.

Trevligt att du är tillbaka! Du verkar så modig. Om jag hade varit tvungen att lägga mig under kniven hade jag nog kollapsat i soffan, gråtandes efter mamma. :)

Anonym sa...

Gustav:
Fast en utdelning bestäms väll mer av årets vinst per aktie än procent av nuvarande aktiekurs?? Årstämman är i slutet av april och kursen kan lika gärna ha krypit ner till 3,50 kr och då har man helt plötsligt en direktavkastning på 20%! I mina ögon luktar det helt enkelt köpläge, för en styrelse ska ju inte kunna göra hur fel som helst, men det hade vart trevligt om någon annan hade bekräftat tänket eller ännu bättre motbevisat mig.

Jag läste ditt senaste inlägg för övrigt. Tydligen finns det fler än jag som är modiga! (därmed inte sagt att jag alltid är så förtjust i ditt sätt att måla upp verkligheten i svart och vitt men det är ju en annan sak)

minna sa...

det här var en bra blog jag ännu inte hade läst! Dig ska jag följa! =)