fredag 19 december 2008

Privatekonomiska råd

I en av artiklarna på Di.se idag presenteras en lista med åtta råd för ens privatekonomi. Den innehöll ungefär samma som alla andra sådana artiklar förutom att man här har specifierat storleken på den buffert man gör bäst i att ha sparat ihop till ifall om att man skulle bli arbetslös. Punkt nr två lyder: "Även om du inte är rädd för att förlora jobbet är det alltid bra att ha en buffert. På så sätt slipper du att sälja tillgångar som du investerat i om något oförutsett händer. Motsvarande 6-9 månaders levnadsomkostnader kan vara en riktlinje när du bygger upp din buffert".

Skulle jag följa detta rådet betyder det att jag skulle behöva bygga upp en buffert på 8000kr x 9mån= 72.000 kronor innan jag får köpa aktier igen. Förvisso ett väldigt bra råd! Då sitter man säkert *idol*. För en extraknäckande student är dock 72.000 kronor en obefintlig summa att spara ihop men jag inser att en buffert naturligtvis är på sin plats. Som enbart är placerat på ett sparkonto och inte i aktier...

Så från och med januari månads inkomster ska jag tvinga mig själv att spara exakt 5% av varje månadsinkomst till bufferten. Och det som blir över får ja sätta in på depån. Och när jag har nått en buffert på tjugo tusen så behöver ja inte fortsätta avsätta en del till buffertkontot utan spara allt på depån igen om ja vill. Bra där! En liten julklapp från mig.. till mig.

3 kommentarer:

Gustav sa...

Det där var ju faktiskt riktigt moget gjort! Min bloggjulklapp till dig skulle annars ha varit ett vuxenpass men nu får jag nog ta och tänka ut en mer passande klapp. Å andra sidan har vi ju fortfarande det där kexinlägget en bit ner att ta hänsyn till...:)

En buffert bör alltid finnas där, det har du rätt.

Anonym sa...

Ja jag vet! är uberglad! 1feb , på Fysiken i receptionen.. Helt okej. Tiderna är lite döda bara.. men men money money ;)

Anonym sa...

Gustav:
Där fick du sagt det också, nu är du väll nöjd... ;P

Matilda:
Grattis igen! =) fan så gött..