måndag 8 december 2008

Gruppdeltagarsammansättning i projektarbeten

För närvarande skriver jag och en grupp tjejer på ett skolarbete. Min personliga åsikt är dock inte att det aktuella ämnet är roligast utan det är att kolla på de olika informella roller som uppstår i grupper. En blir efter ett tag en ledare. Någon annan kommer med ett förslag och helt automatiskt riktas blicken direkt för att möta ledarens blick innan de andra gruppmedlemmarnas. En blir ledarens högra hand, hjälpsam och bekräftande. En står för mycket snack och lite verkstad och har nästan en mer avledande funktion än genuint intresse för arbetet. En är expert i ämnet och bekräftar även andras duktighet och en blir kritikern som värderar och håller tillbaks gruppen inom de givna ramarna. Och en blir allt som oftast hackkycklingen som gör minst och klandras mest..

Det här arbetet däremot! Det här arbetet är verkligen i en klass för sig! För två veckor sedan gick jag och min grupp till företaget för att genomföra en intervju och vi hade anmält oss i förväg och en av ägarna väntade oss. När vi kommer in och precis fått satt oss så säger en av tjejerna, som är engagerad och faktiskt anstränger sig: -”Oj, e det någon som har tagit med sig intervjufrågorna!?!”. Samtliga i gruppen satt som fågelholkar och mumlade lite tyst ”nääe” och kollade nervöst på varandra. När jag lyckats få upp hakan från bordet igen sa jag efter nån minut att jag hade med mig dom och de andra drog en lättnadens suck.

...VA!!! Haha ja kan inte annat än att skratta år det.. Hur i helvete tänker man när man går till en intervju utan att ta med sig intervjufrågorna? Det var inte typ fyra frågor utan snarare 20st plus följdfrågor. Okej jag förstår om man glömmer någon gång, det e ju männskligt, men när man fullständigt surfar på vågen och bara tar för givet att dom andra fixar.. Tre av gruppmedlemmarna tyckte för övrigt inte ens att det var värt att anteckna ett enda ord under hela intervjun för dom kunde ju kolla på våra anteckningar. Trots att vi alla skulle skriva var sina delar hemma hos oss själva. Mycket logiskt.

Anyway. Detta inlägg blev mest till för att jag imorrn ska skicka det senaste utkastet till samtliga deltagare och jag är inte direkt nådig med kommentarerna. I princip har jag skrivit ”du ska göra det här och det här” som om ett par av dom va 5 bast. Sjukt att vuxna människor kan va totalt lealösa från halsen och uppåt när det dessutom är ett arbete som påverkar andras studieresultat och inte bara ens eget. Men med stöd av dessa argument har jag rättfärdigat mina framförda åsikter och personligen tycker jag faktiskt att jag formulerat mig riktigt trevligt. Sån är jag. Rak och bestämd. Men trevlig..

Fast kunde jag så skulle jag nog resa tillbaka i tiden och tvångssterilisera deras förändrar... ;)


Inga kommentarer: