söndag 2 november 2008

Varför är moms på böcker bara 6%?

Visst e det märkligt? Att det bara är 6% moms på kollektivtrafik och lite annat bös känns ju helt rimmligt men varför på böcker? Dom finns gratis på biblioteket för alla människor i hela landet att läsa! Min syrra, som e utbildad bibliotekarie, shoppar böcker på precis samma sätt som andra shoppar skor.. Vill man från statens sida uppmuntra till regelbundna bokinköp för att få allmäbildade och kultiverade medborgare? Ursäkta men exakt VAD är det som säger att det e så himmla lärorikt att köpa en bok som heter Tårtor & mjuka kakor av Linda Collister? Nä vet ni vad, ska man hålla på och okynnes köpa böcker högt och lågt då tycker jag allt man kan betala för sig! ;)



Uppdatering: Nu tog jag för givet att alla visste momsprocenten på olika varor och tjänster inom Sverige men jag kanske ska förtydliga det. 25% är den allmäna momsen på alla momspliktiga varor och tjänster, 12% är på livsmedel (dock ej sprit, öl och tobak som är 25%) och hotell och camping. 6% är momsen på dagstidningar,böcker och kollektivtrafik. Områdena sjuk- och tandvård, social omsorg, bank och försäkringsområdet och vissa kultursektorer är helt momsbefriade. Exporten är också befriad från moms eftersom varan eller tjänsten förbrukas i köparens land.


7 kommentarer:

Gustav sa...

Suck. :)

Anonym sa...

Gustav:
En kvalifiserad gissning skulle ju kunna va för att svenska folket behöver köpa mer kamasutra-böcker eftersom barnafödandet behöver öka så nån kan betala vår pension. Och för att folk inte ska känna så stor stress. Detta borde ja förstås skrivit från början. Var det därför du sucka? ;)

Gustav sa...

Det var precis däför jag suckade. Personligen är det dock inte bristande teoretiska kunskaper som är förklaringen till mitt låga barnaalstrande, nej, det är bristen på praktik som ställer till det. Och för att lösa det problemet hjälper inte låg bokmoms, vad som behövs är lägre skatt på alkohol. Suck. :)

Anonym sa...

Haha, ja att momsen på alkohol e 25% e fan skandalöst det kan jag hålla med om.

Dock tror jag inte att en sänkning av den momsen skulle bidra med positiva effekter på barnafödandet. Blir man med barn och man dessutom ska behålla det måste man ju va nykter i nio månader! Den där jesus hade allt en jävligt vriden humor...

Faktum kvarstår. Momsen på böcker borde höjas då böcker är som vilken konsumtionsvara som helst.

Anonym sa...

Det finns så mycket som är konstig så =) Gillar ditt engagemang!. Är det inte så att det är billigare moms på restauranger också? Förr inbillar jag mig att det var så iaf.

Hur är det med taxi? 6% där också kanske?

Jag har iof inget emot att momsen är 6 % på böcker men jag kanske också har svårt att förstå "standarden" i detta. Men det är så mkt jag inte förstår så det förvånar mig icke.

Det är väl någon gammal vana som hänger kvar?

VI ska inte tala om den s.k. kulturen som måste subventioneras.. Hur vore de om de kunde stå på egna ben.

Angående barnafödandet. Vi här i "staten tar hand om oss" landet vi behöver juh inga egna barn som ska ta hand om oss när vi blir gamla och skröpliga. Det sköter juh staten om eller hur? Snacka om att vi är invaggade i falsk trygghet i detta land..

I länder där man får ta konsekvenser av sitt handlande får man allt planera sitt liv lite bättre, jaaja kanske out of topic, men well well, nått ska man juh haspla ur sig.

\PD

Anonym sa...

PD:
Ja "standardiserad" var ordet jag letade efter, de kanske fanns en god tanke bakom regeln för längesedan men att folk idag vill köpa Tracy lords självbiografi och dom då bara behöver betala 6% moms på det tycker jag e aningen galet.. Vill man se en film med henne så blir ju momsen genast dyrare! hehe.......... ;)

Anonym sa...

Hehe, jaa det kan tyckas att det lite konstigt att det är billigare att läsa om henne än att se henne. Det verkar tyda på att regeringen vill att vi ska bli bättre på att läsa?? Kan man tolka det på något annat sätt?? Ok, jag kan förstå resonemanget i detta.

Angående orättvisan har jag kommit på ytterliga ett objekt som är helt momsfritt att köpa om jag förstått det hela rätt. Det är guld! Va?!? Men att köpa Silver, nej då ska man tydligen betala moms och det i massor?

Kan det vara så att det är en tjej som gillar guldsmycken som bestämt detta?

Innebär det att regeringen tycker att bara för att Herreys sjön "När jag går i mina gyllene skor" så fanns det viss risk att någon inte hade råd med guldfärgen och därmed ströks sonika momsen (kanske var det tidigare)?

PS.. SNart kommer väl pucko Gustav och kommenterar.

\PD