torsdag 27 november 2008

100:de inlägget i DNFI and I'm naming it to: Old people rock!

Ett inlägg som inte har något med ekonomi att göra. Idag har jag jobbat på mitt vanliga hemtjänst-extraknäck här i gbg och det var jättekul att träffa alla igen efter att bara pluggat och inte ha jobbat nånting på över tre veckor. Och jag måste bara säga att gamla människor e så jävla sköna.. Ingenting e konstigt eller pinsamt för någon och det finns ingenting man inte kan prata om. Det är som att dom har lagt alla spärrar på hyllan som dom levt med under livet för dom vet redan att dom lever på övertid. Majoriteten av dom över 85 önskar att dom hade dött för tio år sen typ. Frågar man: -hur e det med dig idag då?, så kan svaret bli: -jo de e inte så bra en väninna ja haft sen ungdomstiden dog igår så ja ska på begravning nästa söndag. Men men, ska ja ta på mig den röda eller blåa kappan, är det kyligt ute?.. Och nån gång när man pratat om en katt på en bild så har tanter börjat storböla. Fatta att man e hård som sten och mjuk som bomull när man blivit gammal. Det låter kanske jättehemskt men ja kan ändå inte låta bli att tycka att det e lite fashinerande.. Brutal ärlighet, djup sorg, delad lycka, och överväldigande tacksamhet e vardagsmat när man jobbar med äldre. Och en sak som e jättespännande är att med en person kan det ta tjugo besök innan man lyckats krypa under skinnet på personen innan det uppstår tillit och någon annan kan krama en och vägra släppa taget även fast det är första gången man besöker den och det bara gått fem minuter... Ush, undra om man verkligen kommer palla kontorsjobb i framtiden? Utifrån verkar det så himla ospontant.. och vuxet.

Shit va ägd ja blev nu. Kom precis på att jag förmodligen älskar jobbet bara för att jag i min yrkesroll känner mig behövd. Jävlar va primitivt.... och så sitter man här och tycker att man är super orginell... fan.

ANYWAY! jag måste klaga lite också bl.a på att jag gjorde sinnessjuka 15 besök på sju och en halv timme.. Och dessutom ringde chefen till min jobbmobil och prata.. Och jag var för en gångs skull jättetrevlig mot henne!!! ush.. ja känner mig smutsig....... ehe ;)

Hm.. poängen med detta inlägget blev inte så tydligt. Eller inte för mig i alla fall. Tror det var en liten filosofi-session över arbetsuppgifter vs lön vs känslan av meningsfullhet i vardagen. Och så vill jag nog propagera för att man skall tänka efter en extra gång innan man uttalar orden att man längtar tills man blir gammal. De flesta av mina vårdtagare, åtminstonne dom över 90, har någon gång sagt att dom inte ens önskar sin värsta fiende att bli såhär gammal. Men det fina med att jobba inom hemtjänsten blir just att man för en stund får en gammal människa på andra tankar. För en kort stund skänker man av sin egna energi för att ge känslan av glädje och gemenskap till någon som saknar det. Och den känslan e ganska oslagbar.

Hehe, måste lägga till en dialog som ja hade med en urcharmig tant med glimten i ögat (som visserligen inte har hemtjänst men bor på ett hem ja också jobbar på) som låg och vilade middag. En 96-årig liten tanig vithårig tant som e vig som gummi och snackar bohuslänsk dialekt men extremt iii'ande i:n.. Vi kan kalla henne Svea.
Bea: -Nu är det kaffe Svea, ska vi resa på oss och gå till köket?
Svea: -Neeej, låt mig va ja vill sova
Bea: -Va, vad e det här inget kaffe!? Vill du ha något annat då?
Svea: -Ja!
Bea: -Vadå?
Svea: Lugn och ro!
Haha, kanske inte låter kul alls nu men ja garvade ihjäl mig just då för hon va så himla söt och de kom så oväntat. En annan favorit var när jag och en annan tant som ändå bodde hemma men var jätte, jätte dement skojade om killar och sex och hon helt plötsligt kläckte: Ja, jo.. även gamla katter.. vill ju lapa mjölk! Och det roliga va att både jag och hon blev så chockade över vad som kom ur munnen på henne så vi blev helt tysta i tre sekunder innan vi började asgarva..

SÅ! Nu ska ja inte sitta och va nogalgisk mer...... =)


Inga kommentarer: