lördag 25 oktober 2008

Då var jag inte vild..

..men man kan ju inte va inte vild för alltid. Som dom säger i djungelboken. I ett tidigare inlägg i mitten av juli skrev jag att jag någon gång framöver kan tänka mig att låna pengar för att investera. Eftersom jag är en pank student (allting är relativt) så har jag inga tillgångar som kan räknas som säkerhet men det finns även banklån för studenter utan säkerhet. Hos SEB kan man som student med csn-inbetalning på seb-konto få låna 25.000kr. Hos Swedbank likaså. Och på Nordea 20.000kr.

Tjugotusen låter förståss inte mycket i örat men räknar man med att man köper till fredagens stängningskurser kan man sammanlagt få:
Alt 1:
Svolder B..........100st= 4250kr,
Nolato B.........200st=7360kr,
SCA..................100st=5500kr,
Lagercrantz........100st=2200kr
-------------------------------------------
= 19.310kr

Alt 2:
Carlsberg B....50st=9000kr (gårdagens kurs 180kr kan ju jämföras med när ja nämnde bolaget 6 oktober med dåvarande årslägstakurs 298kr)
SKF...............100st=6550kr
HiQ inter......200st=4360kr
-------------------------------------------
= 19.910

Min csn-betalning skulle i så fall gå in i Nordea med start i januari. Då får man låna max 20.000kr till 8,7% ränta, avbetalningstid 3 år. Med effektiv ränta på 9,06%. Ingen uppläggningsavgift eller aviseringsavgift. Då ökar ens fasta månadsutgifter med en genomsnittligt amortering+ränta på ca 620kronor.
Räntekostnader:
Totalt år 1= 1476kr
Totalt år 2= 895kr
Totalt år 3= 304kr
Totala räntekostnader på lånet = 2675kr

Jag tycker inte det är så farligt dyrt faktiskt. Men det svåra är ju givetvis inte att låna och köpa aktier för utan att köpa aktier som inte ska gå ner i värdet med 30% innan dom två år senare börjar krypa uppåt. För då kunde man ju lika gärna skitit i det där lånet. Hur som haver. Detta kommer inte bli aktuellt förens i januari tidigast och mycket kommer väll säkert hunnit ändra sig tills dess.

3 kommentarer:

Gustav sa...

Det var i alla fall tur att du inte lånade pengar förra gången du funderade i dessa banor.

När det gäller Svolder är frågan om det inte är bättre att vänta till efter utdelningen. Jag tror man kan vänta sig en kraftig ökning av substansrabatten efter att utdelningen skiljts av eftersom den höga utdelningen förmodligen håller uppe kursen just nu (Svolder delar ut i november eller december om jag inte minns fel). Ett annat problem med Svolder är att dess portfölj nu krympt ihop så mycket att de fasta kostnadernas andel av portföljvärdet är ett rejält sänke för möjligheterna att prestera bättre än index.

Anonym sa...

oh herre jösses...20.000kr på tre år..jag fick låna 10.000 på 1år....det kostade totalt 880kr(amortering+ränta)

Anonym sa...

Gustav:
Ja, hee.. helt galen e jag uppenbarligen inte, och det e ju bra. Vad det gäller svolder och dom andra bolagen jag nämnde så är ju det nånting man får ta ställning till till våren när man faktiskt ska placera pengarna.

anonym:
Givetvis kan man låna tiotusen på ett år om man vill det också, men det skulle nog inte bli exakt lika billigt, vilken bank var det?? Ja känner nog att ska man slå till med ett lån får de endå va en summa som faktiskt kommer ge något (alternativt låna så mycke man kan, dvs tjugotusen)..