tisdag 2 september 2008

Redovisning av vinster & förluster

En rolig och viktig del med aktiehandel e ju när man gör en samman- ställning och ser vad utfallet av ens beslut och handlingar faktiskt blivit. Tidigare år har jag inte lagt någon större ansträngning vid att redovisa för mig själv på annat sätt än genom att göra klart deklarationen. Första året va jag duktig och räknade ut allt för hands och skicka in men då ringde dom från skattemyndigheten en månad senare och undra hur fan ja hade räknat *mindre begåvad*. Haha näääää, riktigt så elaka kanske dom inte va...

I år har ja dock skärpt mig lite och faktiskt bokfört, redan nu, i ett dokument så man ser hur utfallet av alla gjorda affärer sedan 1 januari 08 blivit *nörd*. Tyvärr har detta gett en väldigt rättvisande bild av värdet i min depå och sedan 1 januari ligger jag nu back ca 9.000kr. Som tur är håller sig nerverna i schack då jag suttit i en liknande situation förut om än något värre. Juni-juli 06 låg ja back ca14.000kr från 1 januari det året men mycket kan hända och årets resultat slutade istället på plus ca14.000kr. I år är dock marknaden svartare och kanske kanske måste man börja acceptera att 2008 kommer bli året då man faktiskt blir utan vinst? (jag alltså, inte ni såklart *smööör*)

ANYWAY. Det ja skulle skriva om var egentligen hur ja har tänkt att redovisa mina vinster och förluster. Här finns mitt resultat för 2007, men kanske blir lite tråkigt att bara redovisa en gång om året? Kanske kan börja göra kvartalsredovisningar. Som riktiga bolag. I den vuxna världen *jätteliten tjej*.. ;)

1 kommentar:

Anonym sa...

*ler*