onsdag 23 juli 2008

Utdelningsnivåer 2009

Med dom senaste årens uppgång på sthlmsbörsen har många av bolagen kontinuerligt ökat sina utdelningar. Med dagens kurser, minskade orderingångar och den rådande finanskrisen känns det dock som att man bör ställa in sig på att 2009 är året då utdelningarna kommer ligga kvar på samma nivåer eller över lag snarare sänkas. Då jag själv aldrig varit aktieägare under så här dystra börstider förut och därför inte har den upplevelsen att relatera till känns det närmsta året framöver hyfsat ovist.

Min tanke just nu är att köpa ett par börsposter till i Kungsleden från lönen som kommer de närmaste två månaderna för att sedan förhoppningsvis få ut så pass mycke i utdelning att man varje år kan köpa en ny börspost i bolaget för den summan. En strategi som givetvis kan fallera beroende på hur kursen och bolagets vinst utvecklas men det är iaf en plan.

För övrigt har ja svårt att hitta info om historisk utveckling av direktavkastning i allmänhet. Är det på fullaste allvar så att jag ska bli tvungen att besöka ett bibliotek!?! På Di.se finns ju varje dag att läsa olika bankers prognoser för diverse bolags utfall nästa år, men ska man behöva ögna igenom varenda en? Jag behöver tips! (i min värld måste man nämligen alltid ta den enklaste vägen)

Då mina tidigare aktievinster helt blivit utfallet av tradandet och inte av att ligga lång och plocka utdelningar anser jag fortfarande att den ultimata strategin för att förvalta sitt kapital bäst är att daytrada. Skall man va lite realistisk har jag dock tyvärr för närvarande så lite pengar att röra mig med att det skulle kännas aningen meningslöst. Det går år mycket energi och vinsterna kan ändå inte bli stora. Ja får helt enkelt sitta still i båten och låtsas att det är skitkul.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Utdelningspolicys och historik brukar finnas på bolagens hemsidor. Kungsleden redovisar alla sina utdelningar sedan de börsnoterades 1999 på följande sida:

http://www.kungsleden.se/sv/Investor_relations/Aktien/Utdelningspolicy/

Anonym sa...

ah, merci!

reflexions of red sa...

Köp guld och silver! Råvarorna har en alldeles egen "Bullmarket". CRB-index är mer än 30% upp i år.