tisdag 9 juni 2009

Åter igen student + valresultatutvärdering

I måndags började min sommarkurs som går på distans på Umeås universitet. Lagom till starten damp csn-beskedet ner i brevlådan som meddelade att sökt lån och bidrag var beviljat. Totalt kommer jag få ut 9700kr fördelat på juni-juli och sen blir det nånstans runt 5000kr tillbaka på skatten i augusti. Och första september går ja på föräldraledighet. Gött mos att ha lyckats planera nånting i ens liv i förväg för en gångs skull! hrm hm..

För övrigt... va fan hände i valet i söndags? Jag fattar absolut ingenting. Absolut ingenting! Var och lunchade med en väninna igår som hade röstat på socialdemokraterna. Men ändå frågade hon mig när nästa folkomröstning är i emu-frågan och om det inte blir en folkomröstning för lissabonfördraget också. Vilket bl.a sossarna är just emot (folkomröstning alltså). Två andra bekanta visste inte vad dom skulle rösta på så dom gick och röstade på Jesper Odelberg bara för att han är kul och cpskadad. Grattis Sverige! 44% av alla med rösträtt gick och röstade. Jag gissar att ca 30% av folket faktiskt visste vad dom röstade på och vart de allra flesta partier står i de flesta frågor. Om denna uppskattning är någorlunda nära sanningen betyder det att 70% av svenska folket som innhar rösträtten inte vet vad som sker i bryssel. What so ever. Ändå är nu en stor majoritet av de inröstade svenska parlamentarikerna super-positivt inställda till att förskjuta ännu mer av lagstiftningen i sverige till bryssel. Grattis Sverige, your democracy has now been officially screwed!

Inga kommentarer: