onsdag 4 mars 2009

Poängen med årets bonusprogram

Idag har polletten trillat ner vad det gäller meningsfullheten bakom de många utökade bonusprogrammen som presenterats hittills i år åt företagens nyckelpersoner. Eller jag har i alla fall kommit på tre teorier. Och teorierna bygger på ganska simpla idéer. Det talas om att "vikten av att behålla chefer" är en central drivkraft och............ja det är nog den enda anledningen jag har hittat än så länge.

Teori 1. Från styrelsens sida delar man ut pengar till chefer/personer som med högre sannorlikhet tänker återinvestera i företaget än andra aktieägare. På så sätt kan man indirekt säga att företaget "omplacerar" sina egna pengar i företaget snarare än att dom gör sig av med dom.

Teori 2. En utbredd åsikt inom vetenskapen om ledare och ledarskap talar om att en del av dom som besitter de högsta positionerna har en nedsatt förmåga att känna empati trots att dom har förmågan att uttrycka sympati. För att citera en artikel i DN: "Psykopater inom näringslivet kan framstå som idealiska ledargestalter. Men de orsakar stor skada och kostar företagen mycket pengar". Nu säger jag givetvis inte att alla chefer är psykopater (jag har sett siffran 4% dock). Men man borde fortfarande kunna tänka sig att just EN ledare i en styrelse är en informell ledare och på så sätt övertygar styrelsen så att något ologiskt blir rätt.

Teori 3. En annan teori är givetvis att allt går åt helvete, företaget kommer konka, och styrelsen och ledarna vill rädda de som räddas kan innan det tas ifrån dom.

Någon annan anledning kan inte jag finna bakom detta mystiska handlande. Kan ni? Okej att man fläskar på me rejäla bonusar på flera miljoner till styrelseledare och chefer under goda tider (hallå, en mille räcker ju knappt till ett kräftkalas). Men i bolag där man går back år efter år bör man väll knappast öka belöningarna, utöver lönen, till högt uppsatta chefer? Det vore väll snarare mer logiskt att byta ut dom till några som kan vända företaget? MYCKET mystiskt..

Avslutningsvis vill jag bara säga att om ni någon gång i framtiden skulle se mig sitta som styrelseledamot i ett företag behöver ni GIVETVIS inte oroa er.. jag är väääääärldens mest empatiska människa... hehehe.. ja svär...ööh.. ;)


1 kommentar:

Anonym sa...

hur är det med hälsan:)

kram n,b