onsdag 14 januari 2009

Året som gick

Idag beställde jag tjänsten färdigifyllda k4 för 2008 hos min nätmäklare och när jag fick se hur illa årets resultat faktiskt blev så for jag helt plötsligt upp, blev jätteupprörd och föll i gråt..

Eeeeehh... ;) Anyway! Resultatet från året som gick stämde i alla fall ganska bra överens med de uträkningar ja gjort och förutom att jag gjorde skitkasst ifrån mig förra året så kan man även dra slutsatsen att ja helt enkelt sög hästpung. Fast fel gör man ju för att man ska lära sig göra rätt, med risk för att låta för positiv, och nu vet jag vilka saker jag bör göra annorlunda fortsättningsvis. De avgörande besluten jag tog som belastade mitt resultat mest var 1. Att inte gå ur med de innehav ja hade direkt i nov-dec för ett år sen när det hade börjat rasa. 2. Att inte ha en buffert som täckte mig även efter en 40 procentig nergång. Dessa två lärdomar har lämnat sina små fotspår i minnet och jag hoppas att jag aldrig kommer sätta mig själv i sådana situationer igen.

I ett tappert försök att framstå lika cool som finanskvinnan så har jag gjort en tabell i excel över de senaste årens avkastning innan skatt. Och ni ser ju själva hur mindre bra det har gått. Med två saker. 1. Att göra mig själv rikare. 2. Att göra en korrekt tabell i excel. År ett ska va: 2005, två: 06, tre: 07, fyra: 08. Men men.. man kan inte lyckas jämt.. :)



6 kommentarer:

Anonym sa...

En tröst är väl att du inte är ensam. De flesta av oss sög nog både hästpung och elefantkuk förra året. Fint diagram förresten :-)

Anonym sa...

Och du sitter fortfarande på innehav fastän trenden är fortsatt stadigt nedåt?
Du kanske fortsätter att köpa för att det är 'billigt'?

Anonym sa...

Finansgeniet:
Det blev _nästan_ rätt iaf! :)

Anonym:
Stör du dig på människor som handlar irrationellt? I så fall är du ganska normal. Grattis!

Gustav sa...

Dina förluster framstår som ganska blygsamma. Jag skulle gråta av glädje om jag bara hade förlorat 10 000 kr förra året. :)

Anonym sa...

Excel är ett djävulens påfund så inget att haka upp sig på. :)

Anonym sa...

Gustav: Det är ju bara dom realiserade förlusterna, ligger back tio tusen till i mina nuvarande innehav.. :(

Sofe: ja får måla dom i paint fortsättningsvis :)