torsdag 11 december 2008

Val hit val dit

Igår fick jag mitt antagningsbesked till vårens studier och jag hade blivit antagen till fortsättningskursen i företagsekonomi på göteborgs universitet som jag hade valt i förstahand. Det var ju glada nyheter!

Men.. ja har en fundering på att kanske inte plugga till våren.. alls.. Och bara jobba istället. Jag brukar göra lite så, mest hela tiden.. plugga ett halvår, jobba ett halvår, plugga ett halvår, jobba ett halvår osv.. Vi kan väll säga att en av mina svagheter är att jag måste ha omväxling precis hela jävla tiden för att inte få panik över att allting bara är samma samma.. Eller det kanske va lite överdrivet men det legitimerar mitt val om att kanske inte plugga till våren väldigt bra så vi säger så.. ;)

Eftersom jag redan har två arbetsplatser, fast bara med timanställningar förståss, som egentligen vill att jag ska hoppa in oftare än jag gör nu så tror jag inte försörjningen ska bli något problem. Och eventuellt ska en väninna till mig, som blir bostadslös om ett par månader, kanske hyra min lägenhet i andra hand så då kan ja ha kvar den men ändå bo hos karln min. Vilket betyder att om ja åtminstonne jobbar ihop en nettolön på 10.000kr per månad så kommer jag uppskattningsvis kunna köpa aktier för 4000-5000 kronor per månad. Och sen göra den fortsättningskursen till hösten igen och då ta fullt studielån så ja kan låta de ja tjänat ihop ligga kvar i aktier.

Ett annat alternativ är att göra fortsättningskursen nu och jobba till hösten istället. Hur lönsamt det ena eller andra alternativet skulle kunna bli beror ju givetvis lite på när det kommer bli som allra allra mörkast på börsen också. Det kanske går sakta uppför under våren 09 och ner hösten 09 då blir ja ju totalt ägd.. Men går det tvärtom kommer det kanske kunna bli ett fint drag att putta in en liten slant nu under våren.

Fråga 1. När tror DU börsen kommer vara som billigast, våren 09 eller hösten 09?

Öööhh.. inte för att ja planerar hela mitt liv efter hur börsen går alltså men.... ;)

Inga kommentarer: