fredag 5 december 2008

Christmas is saved

De senaste dagarnas uppgång i kungsleden gjorde att ja idag bestämde mig för att sälja av en börspost (eller 100st som det heter i dagens läge) och det blev på 38,10kr. Därmed har jag bara 500 kungsleden kvar på 61,30 och 2200kr till inräknat i årets förluster.

Det positiva är att jag i eftermiddags kunde ta ut 3900 kronor från depån och sätta in på min banken igen. Vilket betyder att jag inte kommer behöva låna av mina föräldrar för att klara mig tills slutet av januari som jag befarade! Kanske är idiotiskt att ta en förlust istället för ett räntefritt lån men jag är en en sån där "kan-själv"-människa och känner extrem olust när jag måste be om hjälp. Men nu e det problemet löst.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Ledsen om jag blir lite kritisk, men känns som en avstickare från ett uppsatt mål? Vet att julen kan vara tight som student eller ny på arbetsmarknaden, men det handlar om planering. Vill inte ge några skuldkänslor, men 1A i ekonomisk strategi är att aldrig avvika från vägen till målet. Framförallt att sälja nu när ditt värde i Kungsleden nära nog halverats.

Har du några kapitalvinster att kvitta förlusten med?

Jenny

Anonym sa...

Jenny:
Du har helt rätt. Ja borde skita i att betala januari-hyran istället..?

Men jag håller med dig, det är planeringen som har brustit, ja borde haft mer i buffert istället för att köpt aktier för de summor ja köpt för. Så nu fick ja ta konsekvensen.

Jag har några vinster sen i våras men efter kvittning mot förluster kommer ja uppskattningsvis gå back sextusen i år.