måndag 24 november 2008

Kall vinter utan mamma

Jag, syrran och mor min var på en liten shoppingrunda idag vilket gjorde mig två jackor rikare. Dom blev en lite för tidig födelsedagspresent då min mamma en längre tid ansett att min fem år gamla jacka som jag jämt går i tydligen inte duger längre. Jag förstår inte riktigt grejen med det där. Okej ja köpte en jacka när jag gick i gymnasiet (!) som sedan dess har använts flitigt och fodret har väll krymt ihop till si sådär en fjärdedels atom. Men ja menar lite kyla har väll ingen dött av..? Därför valde jag ut en nästan precis likadan.. :) När vi kom till Bikbok hade dom dessutom grymt snygga höstjackor så jag och syrran håvade hem var sin därifrån också.

Till saken hör att i den första butiken fick man 20% rabatt på hela köpet om man hade kundkort hos dom, och på Bikbok hade dom hela 40% rabatt på alla höst och vinter jackor. Är inte detta lite märkligt!? Till och med innan november är slut bestämmer sig klädaffärerna för att rea ut årets utbud av höst- & vinter-jackor. Detta fenomen brukar väll vanligtvis annars inträffa vid annandagsreorna eller i januari när alla julklappsköp är gjorda och kylan åtminstonne har hunnit vara i Sverige mer än typ två veckor? Det luktar rädsla-över-att-inte-bli-av-med-lagret-på-grund-av-prognoser-fyllda-med-fallande-konsumtionssiffror här...


3 kommentarer:

Gustav sa...

Jag misstänker att det inte bara är prognoser som framkallar dessa reor, som jag också har lagt märke till i Göteborg, utan riktiga försäljningsnedgångar. Om det är något detaljhandelsföretagen är rädda för så är det att bli sittande med stora lager. Det är nödvändigt att få in pengar till nya varor och därför reas lagret ut. Det är riktigt illa om även detaljhandeln drabbas av den ekonomiska nedgången. Konsumera mera så kanske vi lyckas konsumera oss ur krisen!

Anonym sa...

Helt rätt! Det finns förmodligen inte något annat tillvägagångssätt som är bättre. Bländande solklart.. Då tycker jag nog att den här e lurigare: they say you can't fight fire with fire, but can you kill Kevin Bacon with bacon..? :)

Gustav sa...

Men man kan ju bekämpa eld med eld. En mycket väl beprövad metod att bekämpa skogsbränder är genom att anlägga motbrand. Och eftersom eld kan bekämpas med eld bör det inte vara möjligt att döda Bacon med bacon. Enkel logik.