måndag 6 oktober 2008

Carlsberg B

Carlsberg gick, som många andra bolag, ner på nytt årslägsta idag och ligger numera på 298,ookr. Som jag nämnt tidigare är detta första gången ja är med och själv "blir drabbad" (inte perfekt ordval eftersom det faktiskt är självvalt *Rolf Röhlander*) av kraftiga börsnedgångar. Och jag måste väll börja erkänna att det inte e jättekul just nu. Index faller 7% på en dag och de e så himmla random att Di slänger in en artikel om vilka svenskar som tjänar mest i NHL-hockyn..

Anyway. Vid depressionen i början av 1930-talet så började ju folk supa som dårar av förklarliga skäl. Och nu börjar de änna bli jävligt deppigt igen så nu borde det finnas en god chans att folk blir skitsura på typ allt och börjar supa sönder på daglig basis igen. Något som givetvis skulle klinga fint i Carlsbergs kassor! Affärsvärlden kom ju visserligen förra veckan med ett varnande finger om att man sänkt sin prognos angående försäljningsvolymer i Ryssland ett par procent (dock fortfarande 3-4% årlig tillväxt på sikt) det kommande året/åren. Men då undrar jag hur många i ryssland dricker fin-bärs i dagens läge? Typ 3 pers eller?

Okej kanske inte, men om man för ovanlighetens skull ska va lite seriös så är det väll inte att förglömma att nyheten den 5 september (SIX) talar om en organisk tillväxt på ca 10% och en nettoomsättning på ca 62 miljarder (visserligen inräknat förvärv) för helåret 2008. Senaste resultaträkningarna säger up up and away och ändå har kursen gått ner ca 50% i år. Om tio år kommer man nämna år 2008 som efterskalvet till it-kraschen.

Hur som haver. Carlsberg B åker in på min bevakningslista. Tyvärr finns det nästan 30 bolag där nu och ja kommer inte kunna köpa förens om ca två månader. Alla som nån gång yttrat orden "studenter är inte alls fattiga" borde skjutas. Vi har inte ens råd att köpa aktier varje månad.. lixom.. då kanske ni förstår hur jävla hårt liv vi lever! *in opposite world*



2 kommentarer:

Anonym sa...

Stackarn! Som student tjänande jag tillräckligt på att hyra ut min bostadsrätt att jag dessutom kunde spekulera lite på börsen. :-)

Anonym sa...

Alla sätt är bra utom dom dåliga! Att bo billigt gör verkligen susen för ens budget..