måndag 14 juli 2008

USA i ett nötskal

Jag kollade på "Krisen som skakar Usa" som gick på svt1 igår kväll. Det handlade om rådande finanskris och läget på bostadsmarknaden i Usa. Man förklarade att bostadspriserna hade börjat falla då banker hade börjat tvångssälja fastigheter för att låntagarna inte har råd att betala av deras huslån. Och när man fick höra att en av dessa låntagare var en arbetslös kvinna som köpte ett hus där marknadsvärdet låg på runt 175.000 dollar hade fått låna 500.000 dollar (eftersom priserna drivits upp då alla fått låna som dom vill) att köpa huset för kände jag bara; pust...

Det roliga i det hela var dock att det var bankens anställda som fick all skiten och inte privatpersonerna. Stämmningar lämnades in mot bankerna för att dom "lurat på" folk för höga lån som nu skapat merkostnader för kommunerna osv. Jag kan dock känna lite; va fan!? Är det jag eller min rådgivare på banken som är ett retard om jag är arbetslös och lånar pengar till att köpa en fastighet (för 3 miljoner sek) där priset ligger på tre gånger så mycket jämfört med marknadspriset? Hur kan man ens komma på tanken att dessutom köpa ett hus om man e arbetslös? Inte jätterätt tillfälle kanske?

Grädden på moset blev dock när man intervjuade en domare och frågade varför man inte lämnade in fler stämmningsansökningar då så många banker och ekonomiska rådgivare nu "kommer undan". Svaret blev att dom har för lite fängelser i landet. . .

Inga kommentarer: