torsdag 31 juli 2008

Motivering bakom Ncc-köp

Kurserna speglar inte alltid bolagens utveckling. Jag har fått uppfattningen att vissa anser att man ENBART skall investera i företag vars utvecklingstakt e stabil och efterfrågan (aka buffets filosofi) på produkterna är hyfsat konstant över tiden. Ja vet inte om jag tycker att det sättet är det allra bästa. Enligt min mening bör man inte förvänta sig att det alltid kommer formas parallella linjer mellan ett bolags vinstutveckling och kursutveckling. Det finns allt för många exempel som bevisar detta. Ta Nolato som exempel (ja vet ja har blivit lite kär, men har iaf distans att inte äga). Ett bolag som levererar fina kvartalsrapporter var och varannan gång. Ingen negativ påverkan på Q3 förväntas heller trots en börs som är till hälften fylld av bolag vars orderingångar minskar och lär minska ett tag till. Men kursen då? Kursen stod i januari 06 på 95kr och idag är den nere på 53kr. Bör man satsa på bolag med stabil utvecklingstakt men dödsstilla kurs eller satsa på bolag med sämre utsikter men "levande" kurs? Jag nämnde i ett tidigare inlägg ett exempel på detta fenomen. Ett annat exempel hade vi för några dagar sedan med Epicept +250% på en dag bara av en rekommendation..? I slutändan handlar allt om att maximera sin avkastning.

Jag körde helt enkelt ett litet drag av omvänd psykologi i detta köp. Just nu beteer sig börsen inte som den ska varför logiska aktieköp därför känns lite omotiverat. Vinsten kommer säkert bli svagare ett tag framöver. Men kommer aktiekursen också gå den vägen till mötes? Bostadsmarknaden e pressad och nybyggnationer går inte lika lätt att få sålt. I usa. Ncc har däremot sina kunder i norden och europa. Att kursen i mars 2007 var uppe i skyhöga 230kr/aktie och idag står i 80kr/aktie tycker jag också klingar fint i ögat. Att Ncc dessutom sysslar med asfalt, beläggning och vägservice, vilket står för hälften av bolagets omsättning, behöver jag kanske inte säga för det vet ni säkert redan...

Jag kan givetvis också ha väldigt fel. Ncc's kurs kanske dalar jämtmed dom minskade vinsterna.. Då får ja väll helt enkelt äta upp det här inlägget och snitta ner mig till en trevligare nivå. Och givetvis menar jag att man till största delen skall köpa företag med goda utvecklingsutsikter men kanske inte bara sånna. Hello.. booooooring! ;)


2 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena fröken B, såg att du undrar om kursen för NCC dalar jämt med lägre vinster. Kolla här så får du se: http://pengablogg.blogspot.com/

Har även lagt in kurvor för försäljning och utdelning.

Anonym sa...

jasså tackar. och av den så kan man förutspå att kursen kommer gå... vart då?